גודל פונט
פורמולות מיוחדות

לחץ דם גבוה: המחלה שלא מרגישים בקיומה

כיצד מודדים לחץ דם גבוה, מהן השיטות להורדת לחץ דם גבוה ומדוע חשוב כל כך לטפל במחלה שזכתה לכינוי ה”רוצח השקט”

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות
לחץ דם גבוה

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. יתר לחץ דם, או לחץ דם גבוה, זו מחלה שזכתה לכינוי "הרוצח השקט". מדובר במחלה מסכנת חיים שעלולה לגרום לשבץ מוחי ולהתקפי לב
  2. לחץ דם גבוה הוא תוצאה של נטייה משפחתית ביחד עם אורח חיים הכולל עישון, השמנה, תזונה עתירת נתרן, שתיית אלכוהול ועוד. הסיכון ללחץ דם גבוה עולה ככל שעולה הגיל
  3. הטיפול בלחץ דם גבוה כולל תרופות ביחד עם שינוי משמעותי באורח החיים

 תסמינים של לחץ דם גבוה

לא  בכדי מצב של “לחץ דם גבוה” זכה לכינוי “הרוצח השקט”, זאת משום  שלחץ דם גבוה הוא מחלה מסכנת חיים שעלולה לגרום לבעיות בריאותיות חמורות כמו שבץ מוחי והתקפי לב (אוטם שריר הלב). מדובר במחלה “שקטה” שאין לה ממש תסמינים ולכן קשה לאבחן. עם זאת, במצבים בהם לחץ הדם גבוה מאוד הוא בהחלט עשוי לאותת לנו על ידי כאבי ראש חזקים, כאבים בחזה, שינויים בראייה. משום שתמיד כדי לנקוט ברפואה מונעת או באבחון מוקדם מומלץ להיות במעקב תחת בדיקות שגרתיות אצל הרופא/ה המטפל, להקפיד על ביצוע פעילות גופנית ולשמור על משקל תקין ששני אלה חשובים לשמירה על לחץ דם תקין.

כיצד מודדים ומדוע לחץ דם גבוה נחשב כה מסוכן?

לחץ דם הוא מדד לכמות הדם שהלב שואב ומידת ההתנגדות לזרימת הדם בעורקים. לחץ הדם משתנה עם פעימות הלב ועל כן הוא נקבע באמצעות שני ערכים, שנמדדים במילימטר כספית: הראשון, הגבוה, נמדד כשהלב מתכווץ (לחץ דם סיסטולי) והנמוך – כשהלב רפוי (לחץ דם דיאסטולי).

לדוגמה: אם תוצאת הבדיקה לחץ דם שעברתם נרשמה כ-120/80 מילימטר כספית, הרי שהלחץ הסיסטולי הוא 120 והלחץ הדיאסטולי הוא 80. למעשה, זוהי תוצאה תקינה. ואולם כאשר הערכים גבוהים מ-140/90, זוהי תוצאה המעידה על לחץ דם גבוה, שיכול לגרום לאורך זמן נזק לכלי הדם: ככל שהלחץ המופעל עליהם גדול יותר, כך גדל הסיכוי לחסימה ולקריעה של כלי הדם. הנזק לכלי הדם, לאורך זמן, עלול לגרום לפגיעות בכליות, ברשתית העין, וכאמור, לסיכון מוגבר למחלות לב ולשבץ מוחי.

מה גורם ללחץ דם גבוה?

התשובה הפשוטה, אך המעיקה היא: שילוב של נטייה משפחתית, ביחד עם אורח חיים שמעודד את “הרוצח השקט”. כמו כן, הסיכון ללחץ דם גבוה עולה עם הגיל ועל כן ההמלצה היא לבצע בדיקות לחץ דם שגרתיות החל מגיל 40. בעיקר משום שכאמור, ברוב המקרים מדובר במחלה “שקטה” שאין לה סימנים מובהקים. רק במקרים של לחץ דם גבוה במיוחד עלולים להופיע תסמינים כגון כאבי ראש, בעיות ראייה, לחץ או כאב בחזה וקשיי נשימה. חשוב להדגיש: גם התסמינים הללו אינם ספציפיים רק ללחץ דם גבוה ולעתים מייחסים אותם לבעיות גופניות ונפשיות, כאלה ואחרות.

לכן, כדי לאבחן את “הרוצח השקט” ולמנוע הידרדרות בריאותית וסיכון חיים, חיוני להקפיד על אבחון מוקדם, בעיקר כשסובלים או יודעים על גורמי סיכון כגון:

  • השמנה או השמנת יתר.
  • עישון.
  • שתייה מרובה של אלכוהול.
  • אורח חיים יושבני ומיעוט בפעילות גופנית.
  • תזונה עתירת נתרן (מלח).
  • נטייה ללחץ (סטרס).

מהן השיטות והאפשרויות להורדת לחץ דם?

ישנן שיטות וגישות שונות להורדת לחץ דם, החל בשינויים באורח החיים ועד לטיפול תרופתי. התרופות להורדת לחץ דם פועלות במספר מנגנונים, על כן, לעתים ירשמו מספר סוגים של תרופות בו זמנית.

כאמור, הורדת לחץ דם אפשרית גם באמצעים שאינם תרופתיים, כלומר בשינוי של אורח החיים. כגון:

  • הפסקת עישון.
  • הגבלת כמות הנתרן (מלח) במזון והימנעות ממזון מתועש רווי בנתרן.
  • הגבלה של כמות האלכוהול.
  • תזונה נכונה – ההמלצה היא לסגל תפריט עשיר בירקות ובפירות, מוצרי חלב רזים, אגוזים, דגנים, קטניות, בשר רזה עוף ודגים, בצד הפחתת צריכת מזון עשיר בשומן רווי ובסוכר.
  • המלצה נוספת: לבסס את התזונה על עקרונות דיאטת DASH.
  • פעילות גופנית אירובית כגון שחיה, הליכה, ריצה קלה, רכיבה על אופניים.

 

ואולם חייבים להדגיש: ההמלצה היא לבצע את הטיפולים בצורה הדרגתית ולהיעזר בסבלנות, שכן השפעת הטיפולים איננה מידית. כמו כן, חיוני להמשיך לעקוב ולבצע בדיקות לחץ דם בהתאם להמלצת הרופא.