גודל פונט
עיכול

כיצד שומרים על איזון נכון של אנזימי עיכול?

מערכת עיכול בריאה מסייעת לבריאות כללית טובה יותר. מחקרים הראו כי הוספת אנזימי עיכול לארוחה עשויה להפחית כאבי בטן וגזים. כיצד הם עושים זאת?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. אנזימי העיכול מסייעים בתהליך פירוק המזון ויכולים למנוע כאבי בטן וגזים אחרי ארוחות מבושלות גדולות
  2. אפשר למנוע תופעות לוואי מביכות אחרי אכילת חומוס (ומאכלים נוספים) באמצעות נטילת תוספי תזונה ייעודיים
  3. מלבד תוספי אנזימים לעיכול, חשוב גם להרבות באכילת פירות וירקות טריים, נבטים ודגנים

הידעתם? הפרעות במערכת העיכול הן הבעיה הרפואית השכיחה ביותר בארצות הברית, כ-70-60 מיליון אמריקנים סובלים מהפרעה כלשהי במערכת העיכול, כך עולה מנתוני ה- National Digestive Disease Information.

תזונה לא מאוזנת, אורח חיים לא בריא וזיהום סביבתי עלולים לגרום לדלדול האנזימים בגוף, וכן להפרעות עיכול ולמחלות במערכת העיכול, הנפוצות מאוד על רקע אורח החיים המערבי. ואולם גם אכילת מזון בריא ושמירה על תזונה נכונה יכולות להשתבש, אם במערכת העיכול חסרים אנזימי עיכול.

תפקידם של האנזימים במערכת העיכול הוא “לפרק” את המזון לחלקים קטנים ולשחרר את רכיבי התזונה שיש בהם, כך שיוכלו להיספג למחזור הדם. לשם פירוק המזון לרכיבים שהגוף יוכל לנצל משתמשת מערכת העיכול ביותר מ-20 אנזימים מקבוצת הפרוטאזות, העמילאזות והליפאזות, שמקורם בקיבה, בלבלב או במעי הדק.

מערכת עיכול בריאה מסייעת לבריאות כללית טובה יותר.

מחקרים הראו כי הוספת אנזימי עיכול לארוחה מפחיתה כאבי בטן וגזים. כיצד עושים זאת?

הפרעות במערכת העיכול כמו כאבי בטן וגזים הן הבעיה הרפואית השכיחה ביותר בארצות הברית. בערך 65 מיליון אמריקאים סובלים מהפרעה כלשהי במערכת העיכול, כפי שעולה מנתוני המרכז הלאומי למחלות עיכול, כליות וסכרת (NIDDK).

הפרעות ומחלות שונות במערכת העיכול נגרמות, בין היתר, בגלל תזונה לא מאוזנת, אורח חיים לא בריא וזיהום סביבתי. הם עלולים לגרום לדילול האנזימים בגוף, שהם בעלי תפקיד משמעותי בתהליך העיכול. למעשה, חוסר באנזימי עיכול עלול לגרום להפרעות במערכת העיכול גם בקרב מי שמקפידים על תזונה נכונה ואורח חיים בריא.

תפקידם של האנזימים במערכת העיכול הוא לפרק את המזון לחלקים קטנים ולשחרר את רכיבי התזונה שיש בהם, כך שיוכלו להיספג למחזור הדם. לשם כך משתמשת מערכת העיכול ביותר מעשרים אנזימים שמקורם בקיבה, בלבלב ובמעי הדק.

מה הקשר בין חיידקים לסלט?

פירות, ירקות ודגנים הינם מקור חשוב לאנזימי עיכול, בתנאי שהמזון טרי ושהאנזימים שבו לא התפרקו בתהליך ההכנה. למעשה, האנזימים במזון מבושל, משומר, מיובש, מוקפא, מוקרן או מעובד נפגעים והם פוגעים באספקת האנזימים של הגוף. צריכת מזון כזה מכריחה את מערכת העיכול להשקיע אנרגיה רבה בתהליך העיכול כדי לייצר כמות גדולה יותר של אנזימים. אחרי ארוחות כאלה סביר שנרגיש כבדים יותר ומלאים מדי.

החיידקים השוכנים במערכת העיכול הינם בעלי חשיבות רבה לבריאות גופנית בכלל ולעיכול תקין בפרט מכיוון שאלפי זני החיידקים המאכלסים את המעי מסוגלים לעכל, בזכות מאגרי האנזימים הפרטיים שלהם, רכיבי מזון שמערכת העיכול האנושית אינה מסוגלת לעכל. בכך חיידקי המעי מסייעים לשיפור תהליך העיכול.

הפרה באיזון ובכמות החיידקים ה”טובים” מגבירה את הסיכון לתופעות שונות כגון גזים ונפיחות. כדי למנוע ולהקל על תופעות אלה, תוכלו לאכול מזונות עשירים בסיבים תזונתיים, אלה מהווים מצע מזון שמאפשר שגשוג וגדילה של חיידקים “טובים” וכך מסייעים בשמירה על אוכלוסיית חיידקים רצויה במעי. הנה, עוד סיבה טובה להוסיף מגוון פירות, ירקות, קטניות ודגנים מלאים לתזונה היומית.

ישנם מחקרים  התומכים בכך שנטילת תוספי אנזימים לעיכול במצבים של אי נוחות בטנית אחרי ארוחה או במצבים של מעי רגיש עשויה להפחית תופעות כגון נפיחות וגזים. הרעיון העומד מאוחרי תוספת אנזימים הוא  שהם יכולים לשפר את כמות והרכב האנזימים בגוף, גם במצבים של ארוחות עתירות שומן.

מה הקשר בין אנזימי עיכול לחומוס?

חומוס, על-אף שהוא מאכל אהוב ונפוץ, הוא גם ידוע לשמצה כגורם לכאבי בטן וגזים. אתם יודעים על מה אנחנו מדברים. למרות שהוא מהווה תוספת ברוכה לתפריט מאחר שהוא שילוב מוצלח של טעם ובריאות, אנשים רבים נמנעים מאכילת חומוס בגלל תופעת הלוואי. כך גם שעועית ואפונה מקבוצת הקטניות, כרוב, ברוקולי וירקות נוספים ממשפחת המצליבים

אבל לא חייבים להתנזר ממה שהפך להיות המאכל הלאומי שלנו וממאכלים טעימים ובריאים אחרים. אפשר להקל על עיכול קטניות באמצעות תוספת של אנזימים לעיכול שהגוף אינו מייצר בכמות מספקת בעצמו. את האנזימים אפשר לקבל ממזונות שונים וכן, מתוספי תזונה ייעודיים. בנוסף, ישנם מספר מאכלים שמהם כדאי להימנע:

סוג מזון לאכול יותר לאכול פחות
משקאות מים, תה צמחים, מיצי פירות וירקות (יש להימנע מצריכה רבה של מיצי פירות בגלל כמות הסוכר שהם מכילים) קפה, קולה, משקאות קלים, אלכוהול, קקאו, מיצים משומרים או מלאכותיים
מוצרי חלב יוגורט דל שומן לא ממותק, קפיר, קוטג’, חלב וגבינות דלי שומן חלב מלא, גלידה, יוגורט ממותק
ביצים מורתחות טריות
שומנים שמן זית, שמן פשתן, שמן בכבישה קרה מרגרינה, שומן רווי, שמרים מחומצנים
פירות טרי, אורגני, הגדל בעונה (ככל האפשר) קפוא, מיובש, משומר
ירקות טרי או מאודה מעט משומר, מיובש, קפוא, מטוגן
נבטים נבטים בכלל. תאכלו נבטים.
דגנים דגנים מלאים וזרעים מלאים דגנים מעובדים: פסטה, אורז, קמח לבן

אנזימי עיכול ממזון

בנוסף, תוכלו גם להגדיל את כמות האנזימים שאתם מקבלים ממזון אם תקפידו על הכללים הבאים:

  • כדאי להרבות באכילת מזונות מותססים, כגון יוגורט, כרוב מוחמץ, קפירמיסו, טמפה, קימצ’י וגבינה.
  • אכילת מספר ארוחות קטנות במקום ארוחה אחת גדולה, תתרום לפעילות ולתפקוד יעילים יותר של אנזימי העיכול.
  • משך בישול קצר יותר מפחית את הרס האנזימים במזון.
  • עדיף להימנע ככל האפשר מאכילת מזון מהיר, מוכן או מעובד, שהינו בעל ערך תזונתי נמוך וכמות אנזימים נמוכה.
  • כדאי להפחית גם בצריכה של מוצרי סויה, בוטנים וקטניות ללא חימום או בישול מכיוון שהם מכילים מעכבי אנזימים.